Vanliga frågor och problem

Min e-post fungerar inte, jag kan inte registrera mig

Alternativ 1) Testa en annan e-post, du kanske satte fel adress.

Alternativ 2) Ditt barn är registrerat med din e-post. Kontakta kåresekreteraren eller kårchefen, vi har möjlighet att åtgärda problemet.

Var hittar jag min registreringsnummer?

Registreringsnumret är det samma som medlemsnumret för en scout och för en målsman är det samma som kundnummer (om målsmannen inte själv är scout).

Alternativ 1) Sök i din e-posts inbox  eller skräppost (sökord Kuksa).

Alternativ 2) Be någon ledare kolla upp den för din del.

Jag har glömt mitt lösenord/ scout-ID, vad nu?
  1. Under fältet för inloggning hittar du en link som hjälper dig återställa ditt lösenord. Klicka på linken så vägleds du genom processen.
  2. Du kommer att få information om lösenordet till din mail (den adressen du angivit i Kuksa). Kom ihåg att kolla i skräpposten (”junk mail”) om du inte fått något mail på en stund.
Jag får inga infomail och inte e-Postbåten heller.

Alternativ 1) Har du kollat bland din skräppost (”junkmail”)? Mass-mail som skickas från program tolkas lätt som spam av ditt mailprogram. Sök efter det väntade mailet i skräpposten och markera det som ”inte skräp”.

Alternativ 2) Du har felaktiga kontaktuppgifter i Kuksa. Logga in och uppdatera uppgifterna.

Jag har redan ett barn i scouterna och ett kuksa-ID. måste jag registrera mig på nytt då jag skriver in nästa barn?

Nej, ingen ny registrering behövs. Då du ansöker om medlemsskap för nästa barn ”känner Kuksa igen dig” och informationen om att du redan är registrerad visas för kårsekreteraren då hen behandlar medlemsansökan.

Fyll i formuläret för medlemsansökan (”inskrivningsblanketten”) som tidigare: följ noggrant anvisningarna på formuläret och spara ändringarna. Kom ihåg att i informationen om målsman uppge samma e-postadress som du sedan tidigare är registrerad med i Kuksa. Annars känner Kuksa inte igen dig.

Jag är själv scout sedan tidigare, måste jag registrera mig på nytt ifall jag skriver in mitt barn som scout?

Nej, inte ifall du har ett aktivt medlemskap i någon kår (gäller också understödande medlemmar). Om du redan har ett Kuksa-ID följer du ovanstående anvisningarna (Jag har redan…). Om du inte har ett ID, se instruktionerna nedan:

Fall 1) Du kommer ihåg din medlemsnummer och vilken e-post du uppgivit åt din kår.

Svar: Bra! Du kan skapa ditt Kuksa-ID redan innan du skriver in ditt barn, på det viset märker du genast om e-postadressen var fel (då kommer du inte åt att logga in).

Fall 2) Du kommer inte ihåg medlemsnummer eller vilken e-postadress du uppgivit åt kåren.

Svar: Kontakta kårsekreteraren i din egen kår innan du skriver in ditt barn. Be att få veta din medlemsnummer och vilken e-postadress du har i registret. Be sekreteraren ändra din e-post vid behov. När du gjort detta, följ anvisningarna i ”Fall 1”.